MEDIAKOULU 10 - vuotta | mediapajat | animaatio

   
 
         
  mediapajoja ja ilmaisua   materiaaleja ja lähteitä   välineitä työskentelyyn   ymmärrä mediaa  
                 
  animaatio              
   
 
 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
     
 
SISÄLTÖ TULOSTETTAVA KORTTI
perusasiat 1, 2, 3, 4, 5 | sovella S, M, L, XL | tekniikka | ohjelmat | esimerkit | linkit | kehitä  
   
PERUSASIAT    
 
Animaatio pohjautuu liikkuvan kuvan illuusioon, jossa yksittäiskuvien yhdistelmä luo liikkeen. Tämä tekee animaatiosta helposti hallittavan eikä sisällölle ole juurikaan rajoituksia, vain mielikuvitus on rajana. Tekniikka soveltuu hyvin kerrontaan, jossa hyödynnetään itse luotuja hahmoja (esim. piirretyt, vahasta tehdyt tai ohjelmoidut hahmot) tai kuvitteellista toimintaa mm. elokuvatrikit. Tekniikkaa käytetäänkin paljon peleissä ja elokuvissa. Muokattavuutensa takia animaatio sopii myös asioiden ja tiedon havainnollistamiseen.
KUVA JA/TAI VIDEO  
     
1 IDEA    
 
Hyödynnä suunnittelussa kerronnan ja eri materiaalien mahdollisuuksia. Koska melkein mikä vaan on mahdollista, haasta mielikuvituksesi ja yllätä katsoja. Hahmota ideasi sarjakuvan avulla.


KUVA JA/TAI VIDEO  
     
2 VALAISU, LAVASTUS, HAHMOT tarkemmin + KUVA JA/TAI VIDEO  
 
Hahmot ja lavastus ovat animaation ydin ja niiden toteuttamiseen kannattaa varata riittävästi aikaa. Tehdessäsi pala-animaatioita tee useampi versio hahmoista, jotta ne voidaan kuvata myös lähikuvissa. Esineanimaatioissa valitse ympäristö (lavastus) esineiden koon mukaan. Rajaa kuvaustila niin että näet vai halutun taustan. Hyvä keino rajaamiseen ovat avatut ja vuoratut pahvilaatikoihin (kts. kohta tekniikka). Tutki aina valintoja kameran kuvan kautta ja muuta tarvittaessa taustaa tai kuvan kokoa suhteessa hahmoihin. Esine tai vaha-animaatiota tehdessäsi valaise hahmot ja tausta ainakin kahdesta suunnasta jotta kuvasta tulee kolmiuloitteinen.

A    
     
B    
     
C    
     
D    
     
E    
     

 
     
3 KUVAUS JA ÄÄNITYS    
 
















KUVA JA/TAI VIDEO  
     
4 LEIKKAUS    
 















KUVA JA/TAI VIDEO  
     
5 VIIMEISTELY    
       
     
    SOVELLA
   

    ELÄVÄN KUVAN ILLUUSIO S
   










 
     
    OMA ANIMAATIO (oma tarina) M
   










 
     
    ANIMAATIO KERTOO (historia, ilmiöt) L
   










 
     
    3D ANIMAATIOT, MAINONTA, PELIT XL
   












 
       
     
TEKNIIKKA    
 












   
 

 
    OHJELMAT
   












 
     
ESIMERKIT    
   












 
     
    LINKIT
       
       
       
     
KEHITÄ JA KESKUSTELE TÄSTÄ SISÄLLÖSTÄ
  muistio  
 
       
  Padlet  

Tehty Padletilla
 



 
 
yhteystiedot
Mediakoulun studio   museokeskus Vapriikki   Alaverstaanraitti 5, 33101 Tampere
Mediakoulun toimisto ja varasto   Vuoreksen koulu   Rautiolanrinne 2, 33870 Tampere
mediapedagogi   Jukka Haveri   jukka.haveri(at)tampere.fi, 0503485563